Statut
Załącznik
do Uchwały Nr 233/XXVIII/12 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 września 2012 r.
STATUT
TEATRU LALKI I AKTORA W ŁOMŻY
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
- Teatr Lalki i Aktora w Łomży, zwany dalej Teatrem, jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie:
1) ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 406);
2) postanowień niniejszego statutu.
- Organizatorem Teatru jest Miasto Łomża.
- Teatr posiada osobowość prawną i jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Organizatora.
- Teatr jest instytucją artystyczną, której działalność kulturalna organizowana jest zgodnie z sezonami artystycznymi, na które ustala się plany repertuarowe
- Sezon artystyczny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku.
§2
- Siedzibą Teatru jest miasto Łomża.
- Terenem działania Teatru jest miasto Łomża.
- Realizując zadania statutowe Teatr może również działać na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
- Teatr używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i adresem siedziby.
Rozdział II
Cele i formy działania
§ 3
- Podstawowym celem Teatru jest zaspokajanie potrzeb kulturalnych mieszkańców Łomży, szczególnie dzieci i młodzieży w dziedzinie teatru i sztuk z nim związanych.
- Teatr realizuje swoje zadania przez:
1) przygotowywanie i prezentowanie przedstawień teatralnych samodzielnie lub w koprodukcji z innymi instytucjami kultury we własnej siedzibie i poza nią,
2) prezentowanie przedstawień gościnnych, przygotowanych w innych ośrodkach kultury,
3) prezentowanie własnych przedstawień poza siedzibą Teatru, w tym: poza granicami
kraju,
4) współpracę z twórcami, wykonawcami oraz innymi specjalistami przy realizacji swoich zadań,
5) współpracę z organizacjami społecznymi, fundacjami, uczelniami wyższymi, i/ 6) organizatorami festiwali i kongresów działającymi w dziedzinie kultury,
7) udział w krajowych i międzynarodowych festiwalach,
8) organizowanie przeglądów i festiwali teatralnych,
9) realizację różnorodnych form teatralnych oraz interdyscyplinarnych przedsięwzięć artystycznych,
10)prowadzenie galerii sztuki i ekspozycji wystaw prezentujących twórców różnych dyscyplin plastycznych,
11)prowadzenie działalności edukacyjnej i upowszechniającej oraz promocyjnej w dziedzinie teatru,
12) prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej.
Rozdział III
Organizacja i zarządzanie
§4
- Teatr jest pracodawcą w rozumieniu przepisów prawa pracy.
- Wobec pracowników Teatru czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor.
- Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych im spraw.
- Teatrem zarządza Dyrektor, który jest jednocześnie dyrektorem artystycznym.
- Dyrektor kieruje działalnością Teatru i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektor Teatru powołany jest na czas określony od trzech do pięciu sezonów artystycznych.
- Prezydent Miasta może powołać dyrektora na kolejny okres bez przeprowadzania konkursu, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
- Dyrektora Teatru powołuje i odwołuje Prezydent Miasta Łomża na zasadach i w trybie określonym przepisami obowiązującego prawa, w tym ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.
- Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Teatru jest Prezydent Miasta Łomży.
- Dyrektor zarządza Teatrem przy pomocy głównego księgowego.
- Główny księgowy działa w ramach udzielanych mu przez Dyrektora umocowań i ponosi przed nim odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
- Do dokonywania czynności prawnych w imieniu- Teatru upoważniony jest jednoosobowo Dyrektor oraz pełnomocnicy działający w granicach umocowania.
- Dyrektor Teatru może udzielić pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych w określonym zakresie.
- Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa wymaga formy pisemnej pod rygorem nieważności.
- Ustanowienie i odwołanie pełnomocników podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Organizatora. Nie dotyczy to pełnomocników procesowych.
- Jeżeli czynność prawna obejmuje rozporządzenie mieniem lub może spowodować powstanie zobowiązań finansowych, do skuteczności oświadczeń woli wymagany jest podpis głównego księgowego - kontrasygnata.
§5
- Do zakresu zadań Dyrektora Teatru należy w szczególności:
1) kierownictwo w sprawach organizacyjnych i administracyjnych oraz nadzór
2) nad mieniem Teatru;
3) kierowanie działalnością artystyczną Teatru, kształtowanie profilu repertuaru
4) oraz opracowanie programu działalności artystycznej;
5) promowanie Teatru na zewnątrz;
6) ustalenie oraz przedstawianie organom nadzoru i innym upoważnionym podmiotom, planów i sprawozdań merytorycznych oraz finansowych;
7) nadzór nad realizacją ustalonego budżetu;
8) wydawanie w obowiązującym trybie regulaminów i zarządzeń wewnętrznych;
9) przygotowywanie i kształtowanie strategii Teatru.
- Dyrektor odpowiada za sporządzenie sprawozdania finansowego za dany rok budżetowy w ustawowo określonym terminie. Sprawozdanie finansowe Dyrektor przekazuje Prezydentowi Miasta Łomży do zatwierdzenia.
§6
Organizację wewnętrzną Teatru określa regulamin organizacyjny nadany przez Dyrektora Teatru, po zasięgnięciu opinii Organizatora.
§7
- Przy Teatrze może działać Rada Teatru, jako organ doradczy i opiniodawczy Dyrektora.
- Członków Rady powołuje i odwołuje Dyrektor Teatru.
- Zasady działania Rady ustala uchwalony przez nią regulamin, po akceptacji Dyrektora Teatru.
Rozdział IV
Gospodarka finansowa
§8
- Teatr prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.
- Podstawą gospodarki finansowej Teatru jest plan finansowy ustalony przez Dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji Organizatora.
- Przychodami jego są przychody pochodzące z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.
§9
- Teatr może prowadzić działalność gospodarczą inną niż kulturalna, a środki uzyskane tą drogą mogą być wykorzystane wyłącznie na działalność statutową i utrzymane obiektu, w który prowadzona jest działalność kulturalna.
- Działalność, o której mowa w ust.1 nie może kolidować, ani pozostawać w sprzeczności z podstawową działalnością Teatru.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§10
O zmianach organizacyjnych Teatru, z wyłączeniem ustawowo zastrzeżonych dla Organizatora, decyduje Dyrektor, po zasięgnięciu opinii Organizatora.
§11
Zmian w statucie dokonuje Rada Miejska Łomży, w formie przewidzianej dla jego nadania.
- 130107090618.jpg (jpg) 1,41 MB
- Statut_2.jpg (jpg) 0,98 MB
- Statut_3.jpg (jpg) 0,99 MB
- Statut_4.jpg (jpg) 0,92 MB